قاعده فورس ماژور 2020 در قراردادهای بین الملل تجاری

فورس ماژور چیست؟

مفهوم فورس ماژور توسط اکثر سیستم های حقوقی شناخته شده است در قوانین مختلف گاها تعاریف فورس ماژور متفاوت می باشد. به منظور جلوگیری از این مشکل ، طرفین برای بستن قرارداد و اضافه کردن بند فورس ماژور در آن نیاز به قوانین متحد الشکلی دارند که بتواند از منافع آن ها در شرایط خاص و گاها غیر مترقبه مثل: جنگ، سیل، زلزله و ... دفاع کند این قوانین متحد الشکل توسط اتاق بازرگانی بین الملل واقع در پاریس فرانسه بر حسب شرایط و تصمیم گیری اعضا پایه گذاری می شود. آخرین نسخه فورس ماژور نیز با شیوع ویروس کوید نوزده با عنوان فورس ماژور 2020 برای تجار و بازرگانان تمام دنیا توسط این اتاق منتشر شده است.

فورس ماژور در لغت به معنی قوه قاهره است. به موجب شرط فورس ماژور که در قرارداد درج می‌شود، اگر یک واقعه‌ی غیر قابل پیش‌بینی و خارج از اراده‌، هر یک از طرفین را از انجام تعهدات قراردادی‌اش بازدارد، از مسئولیت معاف و مبرّی خواهد بود.

اثر شرط دشواری یا عسر و حرج ICC، فسخ نیست بلکه طرفین باید برای تطبیق قرارداد با شرایط جدید حاصل از وقوع عسر و حرج مذاکره نمایند و سعی کنند شروط قراردادی جایگزین را متناسب با اوضاع و احوال جدید، با تراضی بیابند و در صورتی که به تراضی دست نیابند، تازه نوبت به فسخ می‌رسد.

در راستای شیوع بیماری کرونا و تاثیر ویروس کوید 19 بر تجارت بین الملل و اقتصاد برنامه زنده ای با عنوان بررسی متن جدید شرط فورس ماژور اتاق بازرگانی بین المللی تحت تاثیر کوید 19 نسخه مارچ 2020 یکشنبه 31 فروردین 1399 ساعت 22 با حضور دکتر رحیم محترم در اینستاگرام مجموعه برگزار می شود. 

 

فورس ماژور در قراردادهای بازرگانی

 

فورس ماژور 2020 اتاق بازرگانی بین الملل icc

جهت دسترسی به متن زبان اصلی فورس ماژور اتاق بازرگانی بین المللی می توانید فایل آن را از بخش پایین دانلود نمایید.

دانلود فایل

 

مطالب مشابه:

------------------------------------------------------------

-انواع قرار دادهای بین المللی

------------------------------------------------------------

-نکات اساسی در تنظیم قراردادهای بازرگانی بین الملل

------------------------------------------------------------

-اشتباهات رایج در قراردادهای بین المللی

------------------------------------------------------------

اینستاگرام آموزش صادرات و واردات  ویدئوهای بیشتر ببینید.  واتساپ آموزش صادرات و واردات09031142938

 

محصول پیشنهادی با این مطلب:

بسته قرار دادهای خرید و فروش بین الملل

دیدگاه ها

  • محمد رضا محمدیزاده 31 خرداد 1399 - 22:54

    سلام و عرض ارادت بر استاد عزیز و گرامیم جناب دکتر محترم اینستاگرام خیلی زیبا و پر محتوایی دارید ممنون از این که به مخاطبتون احترام میزارید و براشون وقت میزارید خدا قوت به شما و تیم پر توانتون بده مشتاق دیدار

  • سعيد 8 تیر 1399 - 12:08

    سلام روزتون بخير آيا اينكوترمز را ميتوان در مبادلات بازرگاني داخلي نيز استفاده كرد و آيا تفاوتي با بازرگاني خارجي دارد. تشكر

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.